بررسي علمي انواع برج خنك كننده مزايا و معايب


براي خريد برج خنك كننده ابتدا بايد انواع برج خنك كننده را مورد بررسي قرار داد و برج خنك كننده مناسب با نياز خود را تهيه نماييد.


كولينگ تاور يا برج خنك كننده را از جنبه هاي مختلفي مي توان دسته بندي نمود. اما تقسيم بندي هاي اصلي برج خنك كننده ابتدا در جنس بدنه و سپس در سيكل گردش آب اين تجهيز تاثير گذار در نظر گرفته مي شود.
انواع برج خنك كننده از نظر جنس بدنه
هر چند در ابتدا به نظر مي رسد اينكه بدنه كولينگ تاور از چه جنسي باشد در كارايي اين وسيله اختلافي ايجاد نكند اما در عمل با توجه به جنس بدنه برج خنك كننده قطعات داخلي برج خنك كننده نيز تغيير كرده و عملا كاركرد و كيفيت برج خنك كننده تغيير مي كند.
عموما از مواد بسيار متنوعي مي توان براي ساخت برج خنك كننده استفاده كرد اما مشهورترين مواد مورد استفاده در صنعت ساخت كولينگ تاور در كشور موارد زير هستند:
1-    برج خنك كننده فايبرگلاس
2-    برج خنك كننده فلزي
3-    برج خنك كننده بتني
هر يك از اين مواد محدوديتهاي مختلفي را در ساخت برج خنك كننده ايجاد مي كند. كه در ادامه به تشريح ان و مزايا و معايب هر يك خواهيم پرداخت.


برج خنك كننده فايبرگلاس

قبل از تشريح مزاياي و معايب برج خنك كننده فايبرگلاس ابتدا بايد با اين مواد آشنايي مختصري داشت. فايبرگلاس به زبان ساده از كنارهم قرار گرفتن رزين، الياف و چسب تهيه مي شود. اگر آشنايي كافي با جنس فايبرگلاس نداريد شايد تشبيه آن به پارچه اي كه توسط چسب خشك و بدون انعطاف شده است براي تقريب ذهن به اين مواد مناسب باشد.
بدنه فايبرگلاس مزايا و معايب خاصي دارد كه در زير بدان ها اشاره مي كنيم.

مزاياي برج خنك كننده فايبرگلاس

1-    سبكي برج خنك كننده فايبرگلاس نسبت به ديگر انواع اين كولينگ تاور سبب شده است كه در ساختمانهاي مرتفع از اين نوع برج استفاده شود.
2-    از ديگر مزاياي برج خنك كننده فايبرگلاس قابليت دمونتاژ و مونتاژ مجدد آن است. اين قابليت نيز در ساختمانهاي مرتفع كارايي دارد و اين امكان را فراهم مي اورد كه برج خنك كننده را دمونتاژ نموده و به راحتي به روي سقف ساختمان منتقل و مجددا مونتاژ نماييد.
3-    از ديگر مزاياي برج خنك كننده فايبرگلاس كه به عقيده كارشناسان دليل اصلي محبوبيت اين نوع برج در بازار مي باشد هزينه پايين ساخت است و اغلب توليدكنندگان ترجيح مي دهند از فايبرگلاس براي توليد برج خنك كننده استفاده كنند.
4-    مزيت ديگر برج خنك كننده فايبرگلاس نيز شكيل بودن آن است. كه موجب مي شود علي الخصوص در هتلها و ساختمانهاي مسكوني از اين محصول استفاده شود.


معايب برج خنك كننده فايبرگلاس

اما علاوه بر مزايايي كه برشمرديم بايد به معايب برج خنك كننده فايبرگلاس نيز اشاره داشته باشيم كه عدم توجه به اين معايب مشكلاتي را استفاده كنندگان ان در اينده در پيش خواهد داشت. در زير به چند مورد اشاره مي كنيم:
1-    همانطور كه گفته شد فايبرگلاس شكننده است و يكي از بزرگترين معايبي كه دارد اين است كه در صورتي كه بدنه فايبرگلاس دچار شكستگي و نشتي شود حتما بايد توسط متخصص تعمير شود و اغلب موارد پس از هر بار تعمير  طي چند هفته دوباره دچار نشتي مي شود.
2-    از سوي ديگر عدم استحكام كافي فايبرگلاس سبب مي شود كه با توجه به ارتعاشات فن به مرور زمان بدنه برج دچار ارتعاش شده و تمامي قطعات برج خنك كننده از جمله فن، ياتاقانها و روتاري آب برج دچار ايراد گردند.
3-    قطعاتي كه در برج خنك كننده فايبرگلاس مورد استفاده قرار مي گيرد مانند فن هاي پولي تسمه و روتاري آب و... تعمير و نگهداري پر هزينه و دشواري داشته و استفاده كنندگان از برج خنك كننده فايبرگلاس را پس از مدتي با مشكلات عديده مواجه مي نمايد.


مزايا و معايب برج خنك كننده فلزي

قبل از هر چيز در خصوص برج خنك كننده فلزي بايد گفت كه جنس بدنه فلزي عمدتا بايد گالوانيزه و يا استيل باشد. برخي توليدكنندگان از ورق هاي آهني با پوشش انواع رنگ استفاده مي كنند كه هرگز نمي تواند حداكثر بيش از دو يا سه سال دوام بياورد. با توجه به عبور هوا با رطوبت صد در صد از روي بدنه برج خنك كننده اگر از ورق اهني با هر نوع پوششي استفاده شود قطعا با پوسيدگي مواجه خواهد شد.
نكته دوم ضخامت ورق مورد استفاده در ساخت كولينگ تاور گالوانيزه است. هر چه ورق با ضخامت بالاتري مورد استفاده قرار بگيرد محصول نهايي دوام بالاتري خواهد داشت. معمولا حداقل ضخامت مورد نياز ورق گالوانيزه بايد دو ميليمتر باشد. با اين حال كارشناسان گروه توليدي هواروب توصيه مي كنند از ورق با ضخامت سه ميليمتر استفاده نماييد. اگر قصد خريد برج خنك كننده با هزينه پايينتر را داريد خريد ديگر انواع برج خنك كننده بهتر از خريد برج خنك كننده گالوانيزه با ورق نازك يا ورقهاي اهني پوشش دار مي باشد.


مزاياي برج خنك كننده فلزي

1-    يكي از مهمترين مزاياي برج خنك كننده فلزي دوام و عمر بسيار طولاني و بين پانزده تا چهل سال در اين محصول مي باشد. اگر برج خنك كننده فلزي با اصول مهندسي و قطعات استاندارد توليد گردد عملا سالهاي سال خيال شما را از بابت خنك كاري مناسب تجهيزات و خط توليد خود اسوده خواهد كرد.
2-    از ديگر مزاياي اين محصول تعمير و نگهداري ساده آن مي باشد. كليه قطعات استفاده شده در برج خنك كننده فلزي هواروب در صورت بروز ايراد توسط تكنسينهاي فني با تجربه متوسط به راحتي تعمير و يا تعويض مي گردد.
3-    علاوه بر دوام طولاني و تعمير و نگهداري ساده مي توان به عدم آبريزي و مقاومت در برابر حوادث مانند اتش سوزي يا برخورد قطعات سخت به عنوان ديگر مزاياي اين برج خنك كننده اشاره داشت.

معايب برج خنك كننده فلزي

1-    اولين عيب برج خنك كننده فلزي قيمت نسبتا بالاتر اين نوع برج مي باشد.
2-    دومين عيب را نيز مي توان سنگيني اين نوع محصول دانست كه جا به جايي ان را دشوار مي سازد. لذا در صورتي كه قصد جا به جايي برج خنك كننده فلزي را داشته باشد وجود جرثقيل الزامي مي باشد.
3-    يكي از مسايلي كه موجب نگراني خريداران برج خنك كننده مي شود زنگ زدگي و پوسيدگي بدنه است. در واقع اگر از ورق گالوانيزه با ضخامت مناسب استفاده نشود مشكلاتي را پيش خواهد اورد.


برج خنك كننده بتني

برج هاي خنك كننده بتني به علت شرايط خاصي كه دارند كمتر مورد استفاده قرار مي گيرند و تنها در شركتهاي بزرگ مانند پتروشيمي ها از كولينگ تاور بتني نصب مي شود.


مزاياي برج خنك كننده بتني

1-    مهمترين مزيت برج خنك كننده فلزي طول عمر بسيار بالا و بيش از پنجاه سال در اين نوع برج مي باشد.
2-    دومين مزيت اين محصول امكان توليد در تناژ و طرفيتهاي بالا مي باشد. براي برج هاي چند هزار تن تبريد معمولا از برج بتني و يا چند واحد موازي برج فلزي استفاده مي شود.


معايب برج خنك كننده بتني

1-    علت استفاده كمتر از اين نوع برج هزينه چند صد ميليوني و در ظرفيتهاي بيشتر تا چند ميلياردي برج خنك كننده بتني مي باشد. لذا براي بسياري از صنايع كوچك ساخت و خريد برج خنك كننده بتني مقرون به صرفه نيست.
2-    عدم امكان جا به جايي نيز از ديگر معايب برج خنك كننده بتني مي باشد.
3-    هر چند بدنه بتني اغلب دچار ايراد نمي شود اما تعمير و نگهداري ديگر قطعات اين محصول با دشواري هايي همراه است.
انواع برج خنك كننده ابداعي
 علاوه بر موارد ذكر شده در شركت هواروب شيوه هاي نويني براي ساخت برج خنك كننده به كار گرفته مي شود كه محصولاتي با بيش از ده سال طول عمر و قيمتهاي فوق العاده را تقديم صنعت گران عزيز مي نمايد. شما مي توانيد ارزانترين قيمت برج خنك كننده در ايران را با بالاترين كيفيت در مجموعه هواروب تهيه كنيد.


تفاوت برج خنك كننده مدار بسته و مدار باز و موارد استفاده انها

تا اينجا در اين مقاله انواع برج خنك كننده را از نظر جنس بدنه مورد بررسي قرار داديم. يك تقسيم بندي مهم ديگر در صنعت كولينگ تاور به مدار اب خنك كاري مربوط مي باشد.
از اين نظر كليه كولينگ تاورها به دو دسته مدار باز و مدار بسته تقسيم مي شوند.
برج خنك كننده مدار بسته از دو مدار آب تشكيل مي شود. بدين ترتيب كه در داخل اين تجهيز يك كويل قرار دارد كه آبي كه وظيفه خنك كاري تجهيزات داخل ساختمان را بر عهده دارد در داخل ان گردش مي كند و مدار دوم آبي است كه در داخل خود برج وجود دارد و توسط يك پمپ به گردش افتاده و آب داخل كويل را خنك مي كند.
براي توضيح ساده تر سيستم برج خنك كننده مدار بسته را به سيستم خنك كاري ماشين تشبيه مي كنيم.
همانطور كه در خودرو يك رادياتور وجود دارد كه آب در ان سرد شده و با گردش بوسيله واتر پمپ قسمتهاي مختلف موتور را خنك مي كند و دوباره در رادياتور سرد مي شود در برج خنك كننده مدار بسته نيز دقيقا به همين شكل مدار آب در گردش وجود دارد با اين تفاوت كه به جاي رادياتور در خودرو مي بايست در صنعت از برج خنك كننده استفاده شود.
بدين ترتيب بجاي رادياتور يك كويل مسي قرار دارد و آب داخل ان در گردش مي باشد. اما اين آب توسط مدار آب دوم كه در داخل برج خنك كننده در گردش است خنك مي شود.
موارد استفاده برج خنك كننده مدار بسته در صنايعي است كه آب رسوب زيادي دارد و تجهيزات حساسي در خط توليد وجود دارند كه رسوبات آب معمولا دشواري هايي را به همراه خواهد داشت.
معمولا در تابلو برقها و تجهيزاتي كه مجراهاي عبوري آب خنك كاري ظريف و نازك هستند پيشنهاد مي شود تا از برج خنك كننده مدار بسته استفاده شود.
اما برج خنك كننده مدار باز تنها يك سيكل آب دارد  يعني همان آبي كه در برج خنك كننده مي گردد و سرد مي شود به سمت دستگاه هاي خط توليد پمپاژ مي گردد.


انواع برج خنك كننده از نظر جريان هوا و آب

در برج خنك كننده دو جريان سيال وجود دارد. نخست جريان اب است كه از كف برج خنك كننده آب وارد پمپ شده در تجهيزات مورد نظر گردش كرده سپس مجددا از بالاي برج و نازلهاي مخصوص به صورت قطره اي رو به پايين پاشيده مي شود و سيكل گردش اب كامل مي گردد.
دومين سيال هوا است كه با توجه به محل قرار گرفتن فن تعيين مي شود. فن ممكن است بر روي سقف برج خنك كننده يا ديواره جانبي نصب گردد. همچنين فن ممكن است به صورت مكشي باشد و هوا را از داخل برج خنك كننده گرفته و به بيرون منتقل كند و يا به صورت دهشي باشد و فن را به داخل برج خنك كننده بدمد.
بدين ترتيب با توجه به وضع اين دو جريان نسبت به هم مي توان انواع مختلفي از كاركرد برج خنك كننده را ساخت.


برج خنك كننده كراس فلو يا برج خنك كننده جريان متقاطع

توضيح علمي برج خنك كننده كراس فلو يا جريان متقاطع به زبان ساده بدين شرح است كه اگر مسير جريان هوا عمود بر مسير جريان اب باشد برج خنك كننده كراس فلو يا جريان متقاطع خواهيم داشت.
از انجا كه جريان اب در همه انواع برج خنك كننده از بالا به پايين است اگر جريان هوا در هنگام برخورد با قطرات آب به صورت افقي باشد برج خنك كننده جريان متقاطع خواهيم داشت.


برج خنك كننده كانتر فلو يا جريان مخالف

اگر مسير حركت هوا با مسير حركت اب در يك راستا باشد برج خنك كننده كانتر فلو داريم.
به صورت تئوري برج خنك كننده كانتر فلو دو نوع مختلف مي تواند داشته باشد. با توجه به اينكه مسير پاشش آب از بالا به پايين است ممكن است مسير هوا مخالف با پاشش آب يعني از پايين با بالا باشد كه در اين صورت برج خنك كننده جريان مخالف خواهيم داشت.
همچنين اين امكان وجود دارد كه جريان هوا در برج خنك كننده هواروب همراستا با مسير پاشش اب و از بالا به پايين باشد كه در شرايط خاصي مي توان از اين روش استفاده نمود.


انتخاب برج خنك كننده مناسب با كاركردهاي مختلف

در اين مقاله به زبان ساده شرح علمي و مختصر انواع برج خنك كننده از نظر جنس بدنه و نحوه عملكرد را براي علاقمندان ارائه داديم. اما بايد دانست كه هر صنعتي در شرايط محيطي متنوع و با توجه به شرايط خاص خط توليد خود يك نوع خاص از برج خنك كننده را بايد مورد استفاده قرار دهد. اگر هنوز در انتخاب نوع برج خنك كننده مورد نياز خود دچار ترديد هستيد به شما پيشنهاد مي كنيم از مشاوره رايگان كارشناسان ما در مجموعه عظيم هواروب بهرمند شويد. بدين منظور مي توانيد با يكي از شماره هاي مندرج در سايت هواروب تماس گرفته و محصولي متناسب با نياز خود را انتخاب نماييد.
طراحي مهندسي و حساب شده و استفاده از روشهاي خلاقانه و در نظر گرفتن تعمير و نگهداري احتمالي در كنار قيمتهاي فوق العاده استثنايي سبب شده است كه محصولات شركت هواروب بهترين انتخاب براي صنعت گران كشور باشد.


برج خنک کننده مدار بسته 500 تن تبرید

قیمت :290,000,000 تومان

قیمت :200,000,000 تومان

برج خنک کننده مدار بسته 400 تن تبرید

قیمت :235,000,000 تومان

قیمت :160,000,000 تومان

برج خنک کننده 10 تن تبرید مدار باز

قیمت :17,500,000 تومان

قیمت :12,000,000 تومان

برج خنک کننده مدار بسته 700 تن تبرید

قیمت :440,000,000 تومان

قیمت :300,000,000 تومان

برج خنک کننده 700 تن مدار باز

قیمت :190,000,000 تومان

قیمت :128,000,000 تومان

برج خنک کننده 200 تن تبرید مدار باز

قیمت :75,000,000 تومان

قیمت :50,000,000 تومان

برج خنک کننده 2000 تن تبرید مدار باز

قیمت :600,000,000 تومان

قیمت :430,000,000 تومان

برج خنک کننده مدار بسته 200 تن تبرید

قیمت :125,000,000 تومان

قیمت :90,000,000 تومان

برج خنک کننده مدار بسته 10 تن تبرید

قیمت :22,000,000 تومان

قیمت :15,000,000 تومان

برج خنک کننده 80 تن تبرید مدار باز

قیمت :40,000,000 تومان

قیمت :28,000,000 تومان

برج خنک کننده مدار بسته 100 تن تبرید

قیمت :69,000,000 تومان

قیمت :52,000,000 تومان

برج خنک کننده مدار بسته 300 تن تبرید

قیمت :175,000,000 تومان

قیمت :120,000,000 تومان

برج خنک کننده مدار بسته 40 تن تبرید

قیمت :37,000,000 تومان

قیمت :25,000,000 تومان

برج خنک کننده مدار بسته 1600 تن تبرید

قیمت :960,000,000 تومان

قیمت :650,000,000 تومان

برج خنک کننده 5 تن مدار باز

قیمت :14,000,000 تومان

قیمت :10,000,000 تومان

برج خنک کننده 1500 تن مدار باز

قیمت :400,000,000 تومان

قیمت :270,000,000 تومان

برج خنک کننده 500 تن تبرید مدار باز

قیمت :152,000,000 تومان

قیمت :102,000,000 تومان

برج خنک کننده مدار بسته 1300 تن تبرید

قیمت :880,000,000 تومان

قیمت :550,000,000 تومان

برج خنک کننده 1000 تن تبرید مدار باز

قیمت :270,000,000 تومان

قیمت :180,000,000 تومان

برج خنک کننده 40 تن تبرید مدار باز

قیمت :30,000,000 تومان

قیمت :20,000,000 تومان

برج خنک کننده 5000 تن تبرید مدار باز

قیمت :1,000,000,000 تومان

قیمت :968,000,000 تومان

برج خنک کننده 300 تن تبرید مدار باز

قیمت :113,000,000 تومان

قیمت :67,000,000 تومان

برج خنک کننده 400 تن تبرید مدار باز

قیمت :125,000,000 تومان

قیمت :85,000,000 تومان

برج خنک کننده مدار بسته 20 تن تبرید

قیمت :27,000,000 تومان

قیمت :19,000,000 تومان

برج خنک کننده 1300تن تبرید مدار باز

قیمت :340,000,000 تومان

قیمت :230,000,000 تومان

برج خنک کننده 20 تن تبرید مدار باز

قیمت :22,000,000 تومان

قیمت :15,000,000 تومان

برج خنک کننده مدار بسته 80 تن تبرید

قیمت :57,000,000 تومان

قیمت :40,000,000 تومان

برج خنک کننده 100 تن تبرید مدار باز

قیمت :48,000,000 تومان

قیمت :32,000,000 تومان

برج خنک کننده 60 تن تبرید مدار باز

قیمت :37,000,000 تومان

قیمت :24,000,000 تومان

برج خنک کننده مدار بسته 2000 تن تبرید

قیمت :1,100,000,000 تومان

قیمت :750,000,000 تومان

برج خنک کننده مدار بسته 1000 تن تبرید

قیمت :580,000,000 تومان

قیمت :400,000,000 تومان

برج خنک کننده مدار بسته 5 تن تبرید

قیمت :17,000,000 تومان

قیمت :12,000,000 تومان

ضمانت بازگشت 7 روز
ارسال کالا به تمام نقاط ایران
24 ساعته

اطلاعات تماس


آدرس دفتر : مشهد کریمی یک پلاک 53 طبقه همکف
نشانی کارخانه: مشهد - جاده مشهد قوچان آزادی 155
09153030725  09362259904


Copyright © havarub.ir 2018